Over Upje.

Follow by Email

vrijdag 23 september 2011

14. Mijn hobby's

[Oeps, ik had blijkbaar een nummertje overgeslagen! Nu dus nummertje veertien ... ]

Ooit was ik één en al hobby. Er was een periode waarin ik geen enkele avond thuis was. Waarmee ik mijn tijd dan vulde? Naar de muziekschool gaan om er viool, piano en zang te volgen; naar zangkoor 1, 2, 3, 4, 5 of 6 trekken; naar de jeugdbeweging twee keer per maand; tennis spelen; babysitten; korte vrijwilligersprojectjes doen. Daarnaast las ik ook bijzonder graag en in de plaatselijke bibliotheek ben ik ooit zelfs op het punt gekomen dat ik álle boeken voor mijn leeftijdscategorie had gelezen. Ik heb toen echt een officiële aanvraag moeten doen om ook boeken van de ‘adolescenten’ of later van ‘de volwassenen’ te mogen ontlenen. Er was ook een periode dat ik dolgraag gedichten schreef en daarin mijn gevoelens probeerde weer te geven. In alle eerlijkheid weet ik niet wanneer ik nog voor school werkte, maar dat deed ik toch echt. Maar goed, dat was geen hobby natuurlijk en hoort hier dus niet thuis ;-).

Vandaag ontbreekt me helaas vaak de energie om mijn tijd even nuttig te besteden. Ik hang wat in mijn zetel , tokkel wat op mijn laptop en staar wat naar de televisie. Maar ik heb al een hele tijd besloten dat dat geen reden meer mag zijn om niets te doen en ik ben dus terug begonnen met pianolessen. Oefenen schiet er soms wel bij in, maar ik blijf het zalig vinden. Sinds kort heb ik trouwens ook besloten terug zangles te nemen, en na veel gesukkel is het me toch gelukt een lerares te vinden. Begin oktober start ik ermee. Daarnaast lees ik nog altijd héél veel. Op de bus, hier in de zetel, in mijn bed, onderweg naar eender waar (maar niet met de auto, dan word ik zo mottig). Minstens elke drie weken ga ik naar de bibliotheek en ik neem gemiddeld zes à zeven boeken mee naar huis. En uit boekenwinkels sleep ik meer mee naar huis dan ik in mijn gigantische kast kan opbergen … . Ik hang nog altijd veel rond op internetfora. En daarnaast probeer ik op tijd en stond toch eens afgesproken te geraken met mijn vriendinnen. Ik doe niets liever.

Ik zou graag wat spectaculairdere hobby’s hebben, dingen waar je meer resultaat van ziet. Prachtige schilderijen maken, één of ander beeld kappen uit een blok hout, formidabele kleren naaien, abnormaal lekker koken. Of dan tenminste een núttige hobby, zoals hardlopen, fietsen of desnoods poetsen of strijken. En hetgeen ik wel een klein beetje mis, maar wat net iets te veel tijd zou in beslag nemen, zijn de meer sociale zaken. Maar dat is het allemaal niet. Muziek en lezen, that’s me.

1 opmerking: