Over Upje.

Follow by Email

zondag 6 november 2011

22. Iets waar ik overstuur van raak

Waar ik het altijd bijzonder moeilijk mee heb, is een gebrek aan respect voor anderen. Dat kan zijn door leugens te vertellen, door niet te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft, door de grenzen van een ander niet te respecteren, door oneerlijk te handelen, … . Vandaar ook dat ik nogal vaak sympathie heb voor underdogs. Ik kan mij er zo in opwinden als iemand vals beschuldigd wordt, als er onwaarheden worden verteld, als mensen gekleineerd worden of gewoon niet gehoord.

Soms heb ik wel eens een mondige dag, en dan durf ik ertegenin gaan. Helaas heb ik vaak ook dagen dat de goede antwoorden of opmerkingen mij pas achteráf te binnen schieten.

Ik word heel vaak inwendig woest van dat soort situaties.

Maar als iemand niet naar mij luistert en duidelijk niet de moeite wilt doen om mij te begrijpen, dan kan ik wel wenen. Afhangend van de situatie doé ik dat dan ook.

Het gaat er mij niet om dat ik altijd gelijk moet hebben. Ik kan er perfect mee leven dat we moeten concluderen dat we het niet eens zijn. Maar ik wil wél het gevoel hebben dat mijn gesprekspartner op zijn minst moeite heeft gedaan om te begrijpen wat ik zeg. Begrip heeft getoond voor mijn standpunt. En nadat hij of zij heeft begrepen wat ik bedoelde, mag hij rustig besluiten dat hij er anders over denkt. Als de andere persoon die moeite niet heeft willen doen, dan blijft dat knagen. En dan kost het echt héél veel krachten om mij daar bij neer te leggen.

Respect … dat is nu toch wel het minste, niet?

3 opmerkingen:

  1. lieve schat,
    ik heb je gehoord. Ik heb je blog 4x gelezen. Het doet je duidelijk pijn en verdriet.
    Wil je me beloven dat - wanneer ik je niet hoor - je aan de alarmbel trekt? xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eej dwaze, 'k heb 'k ik dat hier toch in geen duizend jaar over jou?! ;) Bij jou heb ik dat gevoel echt nog NOOIT gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoeteke, we zijn allemaal maar mensen hè en de ene dag is de andere niet. k Heb ook wel momenten hoor, waarvan ik achteraf denk: ik heb niet voldoende geluisterd, dus het kan toch best? En als je dat dan aangeeft, des te beter :-)

    BeantwoordenVerwijderen