Over Upje.

Follow by Email

zaterdag 24 maart 2012

Weekmenu

Hoe het met onze weekmenu ging, werd hier en daar al eens gevraagd. Logisch ook, want ik had gezegd dat ik er elke week eentje zou gaan posten en vanaf toen bleef het ijzig stil rond het onderwerp. Maar dit keer betekent geen nieuws toch echt goed nieuws. We houden het nog steeds vol! Iedere donderdag flans ik het één en ander in elkaar, de echtgenoot geeft zijn goedkeuring (of ook niet) en we duiken in de kast om te kijken wat we aan ingrediënten nog moeten kopen op onze vrijdagse winkelsessie. Op zondag koken we hier gewoon niet, en om het lief te plezieren eten we op één andere dag in de week ook gewoon boterhammen of beschuitjes of cornflakes. ’s Maandags is het ons wekelijks bezoekje aan de schoonmoeder, dus dan hoeven we ook al niets zelf klaar te maken. Echt veel dagen blijven er dan ook niet over, hé. Tot mijn grote vreugde hebben we de afgelopen paar weken al een paar keer iets gemaakt dat we normaal niet echt vaak prepareren. Dat zou wel eens kunnen komen doordat we een grote lijst hebben gemaakt met ‘mogelijkheden’, waaruit ik dus gewoon elke keer iets kies. Voor de simpele dingen (denk: aardappel / vlees / groente) neem ik gewoon altijd iets dat we niet de vorige keer hebben gegeten. Zoals we in het begin hadden afgesproken, zijn we wel flexibel. Als iemand meer zin heeft in iets anders, moet dat allemaal kunnen. Dat is zeker al wel eens gebeurd. En hetgeen ik zo hard wilde vermijden – namelijk dat we iedere avond weer niet zouden weten wat te maken en dus maar weer eens bij die stomme cornflakes zouden uitkomen -, is nog maar één keer gebeurd. Er stond wel iets op de planning, maar plots had iemand (it wasn’t me!) geen zin meer en werd het dus alsnog afgeblazen. Maar goed, één keer op zoveel weken, dat is acceptabel.

Ik heb wel besloten dat ik jullie niet ga zitten vervelen met onze onnozele keukenprestaties. Als we eens iets heel lekkers hebben gegeten, zullen jullie het heus wel horen. Of ook niet, dat hangt er maar vanaf. Maar aan iedereen die zit te vechten om elke dag weer iets op tafel te toveren, kan ik alleen maar zeggen: “Maak weekmenu’s!” Het is echt de beste beslissing die we de laatste jaren hebben genomen.

4 opmerkingen:

  1. Dat is dus een grote proficiat waard.
    En lopen( rijden) jullie ook iets minder naar de winkel dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, dat niet echt, aangezien we normaal ook maar één keer per week gingen en dan gewoon keken in onze diepvriezer wat er daar te vinden was en dat dan klaarmaakten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allez, ik kijk zo uit naar een extra inspiratiebron #pruil ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij doen dat ook al een tijdje en dat is inderdaad zoooo handig. En vooral: het bespaart ons ook echt veel.

    BeantwoordenVerwijderen