Over Upje.

Follow by Email

dinsdag 10 april 2012

Virtuele opkuis

Roompot vakanties, Daily deals, Groupon, Groupolitan, IBOOD.be, Actievandedag.be, Travelbird.nl, Outlet-Avenue, De Thuiswerkgids, iGadgets.be, Nieuwsblad.be, Standaard.be, Chassé Theater, Delhaize.be, Carrefour.be, Sunjets.be, Exclusive-Vente.be, … . Moet ik nog even doorgaan? Voortdurend word ik met e-mails bestookt. 99% procent lees ik nooit. Als ik ze wél lees, onderneem ik nooit actie. Maar laten we eerlijk zijn: voor heel veel van die nieuwsbrieven heb ik me toch echt eigenhandig ingeschreven. Vanaf nu is het gedaan. De komende maand zal ik me voor elk van die nieuwsbrieven proberen uit te schrijven. Komt er eentje binnen, dan gaan we voor de ‘unsubscribe’-optie. Werkt het niet en blijven de e-mails binnenstromen, dan verban ik ze naar junk. Dan zullen ze op zijn minst niet meer altijd verschijnen als ik mijn mailbox opendoe.

Altijd willen weten wat de wereld te bieden heeft, bang zijn de nieuwste snufjes te missen, maar daardoor net helemaal van niets meer weten. Zo’n overload aan informatie zorgt ervoor dat helemaal niets meer wordt opgenomen. Bij mij dan toch. Het maakt misschien wel dat ik voortdurend in mijn hoofd bezig ben met het plannen van weekendjes weg en vakanties, met het sparen voor één of andere nieuwe gadget, of met ‘ideetjes opdoen’ voor cadeautjes voor één of andere verjaardag in de verre toekomst. Maar als er dan écht geregeld, gepland, gevraagd of gegeven moet worden, blijken al die ideeën plots toch niet echt wat ik werkelijk wilde. Als ik naar Frankrijk op vakantie wil, dan zal ik wel in google ‘vakantie Frankrijk’ intypen. En als de echtgenoot een nieuwe gsm nodig heeft, dan kijken we wel op de website van de winkels waar we sowieso zouden gaan naar hun aanbod.

Ik besef dat dit betekent dat sommige van mijn e-mailadressen helemaal nutteloos zullen worden. Maar dat is misschien ook niet zo slecht. In één moeite door zal ik nu eindelijk eens proberen alles een beetje te hergroeperen en er een stuk minder over te houden. Eentje op skynet, eentje op hotmail en eentje op gmail. Zoiets. Het is compleet belachelijk om er een tiental te hebben voor privégebruik, driekwart daarvan haast nooit te controleren en nog minder te gebruiken. Op mijn iPhone komen de e-mails binnen van zes accounts … Waar slaat dat in godesnaam op?

Het zal even puzzelen worden en uitzoeken welke accounts van vanalles en nog wat aan welk e-mailadres verbonden zijn. Maar éigenlijk is dat ook eenvoudig: de websites waar ik vaak naartoe ga, daar ken ik mijn paswoord nog vlotjes van en daar kan ik dus eventueel ook gauw mijn gegevens wijzigen. Die ontelbare anderen zijn toch niet belangrijk genoeg blijkbaar. Want dat is nog zo’n klein mankementje van mij: altijd nieuwsgierig zijn naar websites, maar helaas moet je vaak ook inschrijven om alle mogelijkheden te zien te krijgen. En na pijnlijk weinig tijd merk ik dan dat het toch niet is wat ik hoopte, en de website verdwijnt onder het stof. Op zich is dat nog niet zo’n probleem, maar éigenlijk zou ik mij gewoon meteen moeten afmelden als het toch niets voor mij gebleken is. Ook dat zal ik dus de komende maand proberen te doen.

Ik ben al maanden aan het denken dat ik alles wat meer op orde wil krijgen. Hier in huis zijn er kleine stappen gezet, maar daar is wat hulp voor nodig van momenteel nog onwillige derden. Maar een virtuele opkuis, daarvoor hebben we enkel me, myself and I nodig. Vanaf nu dus geen getreuzel meer, maar actie. De komende maand. Wish me luck!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen