Over Upje.

Follow by Email

dinsdag 5 juni 2012

Succesje.

·         “En dan mag ik maar 1650 kcal eten ofwat ?”, riep een collega luid uit toen ze de uitslag van de fittest bekeek. Waarop ik – duidelijk alwetend – zei: “Dat is hetgeen je zou nodig hebben om gewoon te ademen en te leven, als je nog sport of iets, dan mag dat meer zijn.” “Amai, ja, want dat is wel maar weinig, hé!”, verzuchtte ze.

·         “Ik ben dus naar een diëtiste gegaan en nu mag ik elke dag nog 1600 kcal eten. De bedoeling is dat ik daarmee per twee weken een kilo afval. Tot dusver lukt dat ook. Al heb ik wel soms honger.”

·         Een andere collega is daar allemaal niet mee bezig. “Hoeveel kcal zou ik zo eten op een dag?” Ik opperde subtiel een minimum van 2500, als ik haar zo elke dag bezig zie. Voor de grap ging ze het eens twee dagen bijhouden, met scores van 2700 en 2500. Ze moet een geweldige verbrandingen hebben, want ze heeft ocharm een BMI van 20.

Het steekt mijn ogen uit, ik geef dat toe. Op die fittest bij mij stond dat ik mijn BMR (dus wat ik nodig heb om gewoon niets te doen) 1495 kcal is. Als ik dat eet, kom ik bij. Echt waar. Met een menu van 1200 kcal ook, trouwens. Ergens tussen de 1000 en 1100 kan ik eten om stabiel te blijven.

Maar vandaag kan ik dan toch eens iets positiefs melden over dat gewicht. Tien kilo. Zoveel is eraf. Bloed, zweet en tranen heeft het gekost, dat lijkt me duidelijk. Maar tien kilo, mannekes. Hoera!

4 opmerkingen: