Over Upje.

Follow by Email

maandag 10 september 2012

Apps.


Intussen heb ik mijn iPhone toch al wel een tijdje, dus wilde ik er toch nog even op terugkomen. Wat een geweldige aankoop was dat! Ik heb er al geweldig van genoten. In mijn bed even op facebook scrollen, op de wc wat spelletjes spelen, in de badkamer een liedje youtuben en meezingend oefenen voor de zangles, het kan nu allemaal. Natuurlijk is het ook geweldig dat ik nu onderweg ook op internet kan. De bus of de trein komen niet, dus we kijken eens op de app van De Lijn of er geen andere mogelijkheden zijn. Verveling troef, dus we loeren eens of er misschien iemand nog een e-mail heeft gestuurd. Ik sta ergens ten velde en ik ben de weg een beetje kwijt, dus ik zet mijn 3G aan en zoek een wegbeschrijving. Super!

Doorgaans gebruik ik mijn internetabonnement niet zo veel, hoor. Ik heb 500MB per maand ter beschikking, wat dus betekent dat je niet meteen hele dagen overal ‘online’ moet willen zijn. Nu is de vraag natuurlijk of dat wel nodig is. Thuis heb ik mijn wifi en op het werk sta ik ook de hele dag met het wereldwijde web in verbinding. En hoe je het ook draait of keert, een echte pc is toch nog handiger dan die telefoon. Het is super om alles te kunnen lezen, om vlug iets op te zoeken of om een snel woordje te antwoorden ergens. Als ik een hele mail wil terug antwoorden – kort zijn is niet mijn sterkste kant -, dan heb ik toch echt een toetsenbord en een fatsoenlijk scherm nodig.  Dat vind ik trouwens meteen zijn grootste nadeel: dat stomme klavier. Een sms sturen duurt ook na een maand of acht nog altijd véél langer dan vroeger met mijn doornormale, prehistorische gsm. Typen gaat ook honderd keer sneller én bovendien foutlozer.

Waar gebruik ik die iPhone dan allemaal voor? Wat voor apps staan er momenteel op, en wat doe ik ermee?

Ik wil al even zeggen dat ik graag vanalles uitprobeer. Als ik op het internet ergens iets over lees, dan duik ik meteen in de AppStore en schaf mij de nieuwe app aan. Als hij gratis is tenminste, want helemaal zot ben ik nu ook nog niet geworden, natuurlijk. Het is namelijk zo dat ik vaak na korte tijd al moet concluderen dat het toch niet helemaal is wat ik had gehoopt. Of dat het wel supertof is, maar dat ik het in de praktijk toch eigenlijk niet echt gebruik. Recentelijk heb ik zo nog de Collishop, Foursquare, Delhaize, Myshopi en nog zo’n paar dingen verwijderd. Voor Foursquare moet ik altijd eerst mijn internet speciaal gaan aanzetten, dus het wordt al een heel gedoe voor ik even vlug ergens ‘ingecheckt’ ben. Ik haal er ook echt geen voldoening uit om ergens burgemeester te worden (dat wilt zeggen dat je het vaakst op één bepaalde plek bent geweest) of te zien dat mijn vrienden zich ergens ver weg naartoe hebben begeven. Het helpt misschien niet dat degenen die op Foursquare mijn vriend zijn, allemaal aan de andere kant van België wonen, dat kan. Al die winkelapps zijn zeker tof en lijken bijzonder handig, maar in de winkel rondlopen met mijn telefoon de hele tijd in de hand, vind ik maar niets. Daarnaast moet je ook de hele tijd wat over en weer scrollen om te voorkomen dat je scherm in slaapstand schiet. Geef mij maar gewoon een papieren boodschappenlijstje dan.

Wat er wél nog allemaal opstaat, is netjes gestorteerd in verschillende venstertjes. Communicatie, fotografie, sociaal, spelletjes, hulpapps, handig, iDinges, amusement, kokerellen, immo, productiviteit, ... . Nog een klein detail: de meeste zijn gratis. Hier komt een selectie (!) van mijn applicaties:

·        Mail – Ik laat werkelijk van al mijn e-mailadressen mijn post toestromen op mijn telefoon. Als ik dan eens even twee minuten niet weet wat doen, zoek ik even verbinding met internet en worden alle e-mails binnengehaald. Dan kan ik ze al even vlug lezen, eventueel overbodige rommel verwijderen en al bepalen waar ik zeker nog op wil antwoorden. Uiteraard is een gewone pc of laptop nog altijd nodig, want hele lappen tekst schrijven op je iPhone is niet echt aan te raden. Toch is dit één van de redenen waarom ik zo blij ben dat ik toch beslist heb om dit speelgoedje te kopen!  

·        Instagram – Dit is volgens mij de meest gekende fotoapplicatie. Je trekt gewoon een foto, maar achteraf kan je ze wat opleuken met speciale effecten en kadertjes. Voor een belabberd fotograaf als ikzelf is dat zeker leuk, want je kunt een groot gebrek aan talent gemakkelijk verdoezelen met die kleine bewerkingen. Wat ik echter niet goed begrijp, is dat je de foto’s achteraf niet op een website kunt opladen. Je kunt ze wél delen met een netwerk aan vrienden, maar het is kiezen of letterlijk delen: eens iemand je volgt, kan hij ook meteen álle foto’s zien. Per foto bepalen wie ze mag zien zou anders toch wel handig zijn. Als ik nu voor privégebruik de echtgenoot in een dwaze pose trek, moet ik mij eerst gaan afvragen of de mensheid dat wel mag zien, voordat ik er mijn instagrameffectjes op loslaat. Dat vind ik geen prettige gedachte. Uiteraard hoéf ik niemand mij te laten volgen, da’s waar. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Het hoofdoel hiervan ‘foto’s trekken en opleuken’ vind ik geweldig. De rest mocht van mij toch anders! 

·        Google+ - Dit gebruik ik enkel en alleen om mijn foto’s eventueel later op mijn blog te kunnen krijgen. Je moet wel soms wat geduld uitoefenen, maar hoe dan ook komen ze er allemaal terecht. Er is eventueel ook de mogelijkheid om ze met vrienden of ‘kringen’ te delen, maar die behoefte voel ik niet. Zo goed zijn mijn foto’s doorgaans ook niet. Toch ben ik blij dat deze mogelijkheid bestaat, want het werkt bijzonder eenvoudig! 

·        Facebook – Over facebook hoef ik geen uitleg te geven, zeker? Het is leuk om statussen te kunnen lezen en eventueel tijdens een slapeloze nacht even zelf iets te posten. Privéberichten lezen is echter een ramp, nieuwe dingen laden is sinds de laatste upgrade héél erg traag geworden, en foto’s doen vaak gewoon wat ze zelf willen: niet verschijnen, geen commentaren laten zien, blijven hangen, … . Ik gebruik dit als ik wat tijd moet verdoen, of ook wel als ik lange tijd van huis ben, maar doorgaans werk ik toch liever via mijn laptop.  

·        Goodreads – Hiermee kan je je boekenbestand bijhouden. Wat heb je in je bezit, wat heb je gelezen of welke boeken zou je in de toekomst nog willen lezen? Je kunt door lange lijsten gaan van andere mensen en daarbij ideeën opdoen. Voor een boekenwurm als ik is dit hemels. Er is de website, maar daarnaast is het ook echt prettig deze applicatie te hebben. Zo kan ik bijvoorbeeld in de bibliotheek even mijn ‘to read’-lijstje openen en in de computer kijken of die boeken beschikbaar zijn. Ik kan ook meteen als een boek uit is, desnoods onderweg, mijn beoordeling geven. Drie sterren, vier, misschien zelfs een uitzonderlijke vijf? Op het moment dat het boek net uit is, kan ik nog perfect nagaan hoe enthousiast ik was. Als ik wacht tot ik eens tijd heb om me erin te verdiepen, is het meeste al afgezwakt tot een ‘gewoon middelmatig’. Tenzij het om een extreem goed of slecht boek ging, uiteraard. De app werkt helaas niet altijd even goed, en vindt soms boeken niet terug die via de website wél tevoorschijn komen. Ook een boek dat niet in de databank zit even snel toevoegen, doe je niet zomaar. Dat is via de website toch veel makkelijker. Toch ga ik een paar keer per week via mijn telefoon hiernaartoe, wat toch bewijst dat het de moeite waard is. 

·        Wordfeud – Dit is gewoon scrabble voor de smartphone. Je kunt het spelen tegen vrienden of tegen wildvreemden. Dat laatste heb ik een tijdje gedaan, maar ik ben ervan teruggekomen toen één of ander vrouwmens boos op me werd omdat ik soms een dag tussen twee zetten liet. In principe heb je zelfs 72 uur om een nieuw woord te leggen, maar zij kon het echt niet waarderen dat ik gewoon naar mijn werk moest of af en toe ook wel eens wilde slapen. Hoe ik dat weet? Er is een mogelijkheid om te ‘chatten’ of dus gewoon een boodschap te typen voor de tegenspeler. Leuk, behalve in zo’n geval dus. Nu speel ik het nog met de echtgenoot en dat is lachen geblazen. Ik kan beter woorden verzinnen met de letters die ik heb, maar hij weet zijn woorden tactisch te leggen. Ik snap echt niet waar ik mijn superwoord moet leggen om zoveel mogelijk punten te krijgen, dus ik leg het maar neer waar het zo’n beetje past. Hij slaagt erin om zelfs met drieletterwoorden een geweldig hoge score binnen te rijven. Wordfeud vind ik dus echt tof, maar dan liefst met mensen die ik een beetje ken. Al is het dan maar van het internet. 

·        Angry Birds – Speciaal voor dit spelletje heeft mijn echtgenoot een smartphone gekocht. Hij had het op mijn iPhone gezien en het was ook de enige reden waarom hij die regelmatig eens wilde lenen. Het is een zoveelste spel waar je verschillende levels moet doorworstelen en steeds verder moet geraken, maar het is wel bijzonder leuk in zijn soort. Je moet vogels – boze vogels, blijkbaar – overal naartoe schieten met een katapult en daardoor obstakels uit de weg ruimen. Soms is het heel erg duidelijk wat de bedoeling is, maar regelmatig is er ook maar één manier waarop het zal lukken. Het kan wel even duren om te vinden dewelke dan. Het is nu alweer een tijdje geleden dat ik het nog gespeeld heb, maar ik kan me best voorstellen dat er opnieuw een periode zal komen dat ik me hierin verdiep. Want zo gaat dat wel met dit soort spelletjes: je speelt het niet eens een keertje of gewoon een paar minuutjes. Hier hebben we het meteen over zo lang mogelijk en op elke vrije moment. Verslavend? Bwaaaaaah.  

·        Draw Some – Ken je Pictionary? Dit is exact hetzelfde. Je kunt kiezen uit drie woorden, elk met een verschillende moeilijkheidsgraad. Je klikt er eentje aan en je kunt aan het tekenen gaan. In het begin is het een beetje zoeken hoe je dat met een vinger op een touchscreen voor mekaar moet krijgen, maar je bent er snel aan gewend. Tekentalent is absoluut niet nodig, want dat heb ik echt niet en toch slaagt Miss Ninfita er bijna altijd in om te weten wat ik bedoel. Het helpt dat je onderaan een hoop letters krijgt, waarvan er dan enkele het woord vormen dat je moet raden. Zelfs als je niet meteen zou kunnen zeggen wat er getekend staat, kan je door wat met die letters te goochelen toch vaak nog het juiste woord vinden. Voor zover ik weet, speel je dit enkel met vrienden – facebookvrienden zelfs. Nadeel is natuurlijk dat je de applicatie dan ook weer toegang moet geven tot je facebook. Al moet ik toegeven dat ik er nog geen last mee heb gehad, het is een ‘brave’ app! 

·        Blitz – Op facebook heet dit Bejeweled Blitz. Aan die versie ben ik echt lang verslaafd geweest. Uit een veld vol met vormpjes gewoon zo lang mogelijke rijen halen binnen één minuut. Zodra ik mijn iPhone had, heb ik me dit aangeschaft én heb ik het heel ijverig gespeeld. De laatste tijd is dat weer even wat minder, omdat een mens nu eenmaal geen honderd spelletjes tegelijk kan spelen. Bovendien gaat een batterij van zo’n telefoon ook niet eeuwig mee, en deze applicatie slorpt batterijcapaciteit op dat het niet normaal is. Goed dus voor een paar minuutjes, maar echt niets om slapeloze nachten mee te verdrijven.  

·        Ruzzle – Vroeger heette dit ‘Rumble’, sinds een tijdje dus Ruzzle. Je krijgt een veld met allemaal lettertjes, en daar moet je dan in twee minuten tijd zoveel mogelijk woorden mee vormen. Een soort ‘woordzoeker’ dus, alleen krijg je hier geen lijstje met de woorden die je moet zoeken. Of toch, nádat je gespeeld hebt. Ook hier weer kan je tegen vrienden spelen of tegen onbekenden. Je hebt ook de mogelijkheid om een tekstberichtje aan je tegenspeler te sturen. Momenteel is dit spelletje mijn absolute favoriet. Verschillende vrienden zijn er ook actief mee bezig, wat het alleen maar prettiger maakt.  

·        De Lijn – Deze applicatie heeft me al meer dan eens geweldig geholpen. Je hebt niet alle functies van hun website, wat ik soms erg jammer vind. Eigenlijk komt het erop neer dat je een vertrek- en aankomstpunt kunt ingeven, eventueel nog een uur en dan berekent het beestje welke trams of bussen je moet nemen. Als het er zin in heeft, tenminste, want het is me ook al meer dan eens overkomen dat ik ergens ten velde wanhopig stond te hopen dat de foutmelding zou verdwijnen door de pagina eens te vernieuwen. Helaas is dat meestal niet het geval. Toch gebruik ik dit ding regelmatig en zal ik dat ook in de toekomst zeker nog blijven doen. Een groot voordeel vind ik bijvoorbeeld dat je ook alle tussenhaltes kunt zien. Zeker op plaatsen waar ik niet vaak kom, is dat erg prettig om in het oog te kunnen houden wanneer ik mijn rommel bijeen moet rapen en mij richting deuren moet begeven.  

·        Agenda – We hebben hier thuis jarenlang gezocht naar een systeem om een gemeenschappelijke agenda te krijgen. Ik knutselde een persoonlijke kalender in elkaar, we kochten één of andere blitse agenda en legden die ergens goed in het zicht (tot er natuurlijk een berg papier op belandde, dat spreekt voor zich), we hingen een kalender op aan ons prikbord, maar het werkte allemaal niet. Nu gebruik ik mijn google-agenda, de echtgenoot die van hem en we zorgen dat elkaars updates vanzelf op onze telefoon terecht komen. Als we nu ergens een afspraak moeten maken, hoeven we niet meer op ons geheugen te vertrouwen of te zeggen “Ik moet het eens aan het thuisfront vragen”, want het staat er gewoon allemaal. Als je iets toevoegt op een moment dat je geen internet hebt, wordt het allemaal netjes toegevoegd op een moment dat je wél verbinding hebt. Ideaal dus! 

·        SportsTracker – Dit is een vrij uitgebreide app; je kunt er allerlei sporten ingeven, je duwt op ‘start’ en het ding begint te lopen en te rekenen. Als je dat wilt, kan je al je ‘workouts’ delen, maar die behoefte voel ik niet. Toch vind ik het prettig om dit aan te zetten als ik bijvoorbeeld op mijn fiets stap voor een langer tochtje. Alleen jammer dat mijn fiets momenteel even de geest heeft gegeven.  

·        Evernote – Een hele tijd geleden had ik dit al gebruikt, maar ook weer buitengezwierd. Dat was voor het tijdperk van mijn iPhone. Toch heb ik het laatst terug gedownload én ook thuis op mijn pc gezet, omdat er zowel een app als een website is. In mijn geval kan de website helaas niet geopend worden op het werk, wat me doet vermoeden dat ik dit op termijn toch niet zal volhouden. Anders is het nochtans een zeer handig concept: schrijf het één en ander, maak lijstjes, voeg links toe, en bewaar het allemaal tesamen op één plek. We geven het dus zeker nog verder een kans.  

·        P. Log – Met deze applicatie kan je de hele menstruele cyclus bijhouden. Voor mensen die proberen zwanger te worden is dat bijzonder handig. Het zou nog beter zijn als ik ook regelmatig was, want dan kon P. Log me gewoon exact vertellen wanneer mijn volgende menstruatie zou zijn en bij benadering ook wanneer de eisprong gaat plaatsvinden. Helaas, pindakaas, maar als logboek werkt het ook prima. Ik kan er bijvoorbeeld perfect op zien dat mijn cyclus de laatste paar maanden drastisch is ingekort (met maar liefst tien dagen gemiddeld!). U hoort mij niet klagen! 

·        Shazam – Dit wordt verkocht als zou je eender welk muziekje kunnen afspelen en Shazam zou je zeggen wie wat brengt. Ik heb het eens uitgetest, maar met klassieke muziek lukt het al niet erg goed. Voorlopig is me ook nog nooit de nood besprongen om het te gebruiken. Ik vraag gewoon aan de echtgenoot: “Wat is dit?” en hij speelt mijn eigen privé-shazammetje. Toch laat ik het nog even staan, je weet maar nooit of ik het ergens in de nabije toekomst nog leuk ga vinden.  

·        Smulweb en WeekMenu – Als ik weer eens geen inspiratie heb bij het opstellen van een weekmenu, ga ik eens door deze applicaties. WeekMenu vind ik beter en overzichtelijker dan Smulweb, maar dat laatste heeft wel weer een website waar je gemakkelijker op zoek kunt naar nieuwe ideeën. Of ik al ooit een receptje heb gebruikt? Uhm. Nee, dus.  

·        Evernote Food – Hiermee kan je dus registreren waar je hebt gegeten, wat, met wie eventueel, en je kunt er een foto aan toevoegen. Het leek me heel erg leuk, maar voorlopig ben ik al iedere keer vergeten een foto te nemen. Het zal misschien nog een automatisme moeten worden. Voorlopig ben ik dus nog niet helemaal overtuigd, maar omdat ik het concept zo leuk vind, mag de app nog even blijven staan.  

·        Immoweb – Het lijkt me duidelijk waarom ik deze heb. Wat ik minder geslaagd vind, is dat ‘nieuwe’ aanbiedingen pas verdwijnen als je nog eens op de website bent geweest via een computer. Positief blijft dat je altijd en overal eens even vlug kunt kijken of er nog iets interessants op de markt is gekomen. In tijden waarin huizen na een paar uur op de website al verkocht zijn, geen overbodige luxe.  

·        Wunderlist – Dit heb ik nog niet zo lang geleden gedownload, maar het lijkt toch erg handig. Ik heb er mijn dertig uitdagingen ingestopt, waar ik de vooruitgang vlotjes kan volgen. Ik heb momenteel ook een lijst met ‘to do’ (duh) en ‘opruimgedoe’. Elk taakje dat me te binnen valt, voeg ik vlug toe, al dan niet met een datum waarop het afgerond moet zijn. Als je in de applicatie gaat, zie je meteen hoeveel taken vandaag moeten uitgevoerd worden en eventueel hoeveel al hadden gebeurd moeten zijn. Een groot voordeel vind ik dat hier ook gewoon een website van bestaat, zodat ik ook op mijn werk dingen kan toevoegen zonder eerst mijn iPhone te hoeven bovenhalen. Er zijn veel mogelijkheden om je taken of projectjes te organiseren, maar vele hebben ofwel een smartphoneapplicatie ofwel een website, en niet de twee tesamen. Ik vermoed dat het net dat is dat mij hier nu over de streep heeft getrokken.

2 opmerkingen:

  1. Vaak doe ik dat niet, maar bij Instagram los ik dat op door de foto meteen na het toepassen van het effectje te deleten. Daarmee is hij dan wel opgeladen in je iPhone-fotoalbum en heb je hem zelf maar zien je volgers hem uiteindelijk niet (behalve de extreem rappe ;)). Althans, dat hoop ik, misschien moet ik dat met jou eens testen ;)

    BeantwoordenVerwijderen