Over Upje.

Follow by Email

woensdag 20 maart 2013

Zangles part II. Of ook wel - Ah bon!


Twee weken geleden tijdens de zangles komt er een man binnen die een afspraak wenst te maken met de zangjuf om eens samen te oefenen. Langs haar neus weg vermeldt die laatste: "Ha, Up, by the way, gij gaat dat brengen, hé, dat stuk." Aha, en wanneer moet dat dan wel uitgevoerd worden? En over welk stuk gaat het? In wat voor context gaan we dat brengen misschien? Het antwoord was eigenlijk te gek voor woorden: over twee weken, een Spaans, op de instrumentenvoorstelling. Klein detail: ge krijgt als extraatje nog te horen dat één van de twee lessen voor de uitvoering ook nog wegvalt, wat betekent dat ge het stuk twee dagen voor het optreden voor het eerst eens zult brengen en er nog maar een héél klein beetje aan zult kunnen werken. Ge zijt flexibel, zeker, dus ge zegt dat ge het wel zult proberen.
 
Daarnaast moet ge daar ook nog een ander stuk gaan brengen, maar dat kent ge al wel en hebt ge zelfs al eens opgevoerd. Alleen is de pianiste van toen niet beschikbaar, dus moet ge aan uw eigen pianolerares vragen of die u misschien bij uitzondering eens wilt begeleiden. Ook daar is de tijd om nog samen te oefenen uiteraard eerder beperkt. Die lerares wilt dat wel doen en ge oefent nog twee keer. Dat stuk ziet ge eigenlijk wel zitten. 

Dan is het dus de laatste les voor de instrumentenvoorstelling en ge oefent het Spaans stuk met de gitariste. Als uw stem het volhoudt en niet geveld wordt door alweer een verkoudheid of keelontsteking, zal het wel lukken.
 
 
Maar dan. Plots is het de dag van de uitvoering en in de vroege namiddag krijgt ge plots een sms van de pianolerares dat ze ziek is. Ze heeft gebeld met de zangleerkracht en die zal een oplossing zoeken. Enkele uren later - laten we zeggen drie uur voor het concert - belt ook die zangjuf en ze meldt dat ge iets gaat moeten zingen dat zij kan begeleiden, want ze vindt uiteraard geen pianist bereid om dat op zicht even te gaan doen op een podium. Helaas pindakaas betekent dat wel dat ge niet het goefende stuk kunt doen, 't zal iets anders moeten zijn. 
 
 
wordt dus vervangen door
, wat ge ooit eens een weekje in de les hebt gedaan en dat toen in de vergetelheid was geraakt. 
 
We zijn zeker flexibel en in principe moet dat allemaal wel lukken, maar het is toch wel weer wat! Uiteraard kan niemand eraan doen dat de pianolerares nu ziek was, maar ik heb toch efkes héél hard "Ah bon?!" gedacht toen ik het bericht van haar afwezigheid en vooral de impact kreeg!
 
Intussen is het hele gedoe achter de rug en ik heb stiekem gezegd dat ik dat Spaans stuk eventjes niet meer zag zitten. Ik heb gisteren een fikse kou op mijn stem gepakt, doordat ik twee uur in een ijzige kerk had moeten staan repeteren. Als de stem lastig doet, is het toch echt verstandiger om ze niet te zwaar belasten, vandaar dat ik me tot de Pergolesi heb beperkt! Het is weer achter de rug ... dus nu op naar het volgende concert. Komende zondag, eigenlijk, met eerst nog een repetitie vrijdag. Daar moet ik drie nummers ten berde brengen, waarvan ik er eentje nog maar twee keer heb gezongen. Time for action dus!

2 opmerkingen:

  1. Prachtige stukken, zeg! Jij zingt dus ook klassiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gij moet dus nogal kunnen zingen.

    BeantwoordenVerwijderen