Over Upje.

Follow by Email

zaterdag 24 augustus 2013

Toch efkes vermelden.

In mijn hoofd had ik de woorden natuurlijk al duizend keer uitgesproken, maar in werkelijkheid was er altijd wel een reden om dat niét te doen. Vorige week zaterdag sprak ik ze dan toch uit: “Liefje, morgen gaan we naar de Albert Heijn en als we terugkomen, dan rijden we langs het industriepark en daar ga ik dan een toertje doen met de auto.” De ogen van de echtgenoot rolden nog net niet uit hun kassen, maar er kwam geen protest. Voor deze ene keer zette ik ook door en zo gebeurde het dus dat ik stijf van de stress achter het stuur kroop. Ik had mijn lief al gesmeekt om niet boos te worden, want ik verwachtte me natuurlijk aan geklungel van de bovenste plank. Tenslotte was het al meer dan anderhalf jaar geleden dat ik nog zelf had gereden, bovendien kende ik onze “nieuwe auto” nog helemaal niet. Tot mijn grote verbazing ben ik geen enkele keer stilgevallen. Ik moest wel weer wennen, maar ik heb tot in derde versnelling rondgereden. Voor een industriepark is dat gewoon het maximum dat eruit te halen viel. Iedere keer dat ik toch de ‘echte baan’ op moest, kwam er een klein stresske, maar gelukkig was het zondagochtend en dus zo goed als verkeersloos. Als kers op de taart reed ik dan de laatste vier straatjes naar ons huis. Gewoon zomaar op de openbare weg!

Dit wil ik desnoods tien keer opnieuw doen, tot in den treure. Ik wil ook weer oefenen van op een helling te vertrekken, want voor elk miniscuul tochtje dat ik ooit zou doen, moet ik over hellinkjes en loop ik het risico daarop te moeten stoppen voor het rood licht. Al duurt het nog weken, ik wil me eerst weer een beetje zekerder voelen voordat ik me in het verkeersgewoel begeef. Want als ik nu weer een farce voorheb of als er ergens iets is dat me ontmoedigt, dan kruip ik nooit meer achter het stuur. Daar kunt ge donder op zeggen, vrees ik.

Enfin. We zijn er dus toch misschien weer eens aan begonnen ... Nu zal het vooral zaak zijn om gaatjes in onze agenda te vinden. En om iedere keer weer de moed te vinden, natuurlijk.

1 opmerking: