Over Upje.

Follow by Email

maandag 25 november 2013

Dingen die ik niet leuk vind, waarschijnlijk minder leuk dan anderen.

In navolging van vele andere bloggers, ook van mij een lijstje!
 
Dingen die ik echt niet leuk vind, en waarvoor andere mensen mij soms een vreemd wezen lijken te vinden:

·        de feestdagen: Ik word zo moe van al dat fake gedoe ... De sfeer errond kon ik vroeger nog wel waarderen, maar de feesten zelf: blah. Vandaag de dag zou ik het eigenlijk allemaal liever gewoon overslaan.

·        uitgaan: In mijn jonge jaren wilde ik zo graag, maar mocht ik nooit. Daardoor ‘leerde’ ik niet uitgaan en toen ik er dan eindelijk zelf over kon beslissen, wilde ik eigenlijk niet meer. Gewoon omdat ik er dan altijd als een kneusje zou bijlopen. Intussen doe ik alles om het te kunnen vermijden. Al houd ik wél van dansen!

·        shoppen: Het lijkt soms alsof ik gaan winkelen standaard leuk moet vinden, alleen omdat ik een vrouw ben ofzo. Wel, dat is dus niet het geval. Ik heb wel graag nieuwe kleren, schoenen, handtassen, ... , maar de weg ernaartoe vind ik de hel! Misschien maar goed voor onze portemonnee, want echt vaak ga ik dus niet shoppen en na een uurtje of twee is het dan ook meestal wel genoeg geweest voor mij.

·        vanille-ijs

·        of eigenlijk de meeste soorten ijs. Sorbet in alle mogelijke smaken vormt daarop een uitzondering.

·        honden. Tenzij op de televisie, maar in het echt ben ik nog in staat om de straat over de steken als er zo’n beest aan mijn kant loopt. Of nee, dat doe ik nu niet meer, maar groot is de liefde toch nog niet.

·        eigenlijk iedere vorm van huisdier. Het is niet aan mij besteed.

·        verrassingen waarvan je weet dat je ze moet verwachten. Mijn echtgenoot heeft er een handje van weg om een verrassing te hebben en dan allerlei hints te geven, dat haat ik dus echt. Ik hou wel van een verrassing, maar dan wil ik er ook helemaal niets over weten. Overval me ermee, en ik ben de meest blije mens op de aardbol. Zeg al op voorhand dat ik ‘iets’ mag verwachten en mijn hoofd slaat al op hol ... waardoor er iedere keer weer toch een teleurstelling volgt.

·        autorijden. Vooral zelf dan. Naast iemand zitten kan me wel ontspannen, maar alleen als de persoon in kwestie heel rustig en defensief rijdt. Zelden dus ;-).

·        sporten. Nooit. Onder geen enkele voorwaarde. En nee, ik heb ook nog nooit het ‘heerlijke gevoel achteraf’ mogen ervaren.

·        alcohol. Ik drink waarschijnlijk iets van een drie keer per jaar. Een glaasje ofzo dan. Ik ben nog nooit dronken geweest en wens dat ook zo te houden.

·        make-up.

·        telefoneren. Tenzij ik opgebeld word dan toch.

·        de hele wereld die me aanspreekt over het feit dat ik zwanger ben. Als ge op normale dagen niet tegen mij praat, waarom voelt ge u dan nu plots geroepen om te vragen hoe het is en dat soort grapjes? Als ik u ken en we babbelen sowieso, dan zal ik u gráág op de hoogte houden. Anders vind ik het ongemakkelijk dat ge plots mij lijkt op te merken, terwijl ik jaren voor uw neus loop. Ja?!l

·        de babbeltjes die ge bij de kapper / dokter / pedicure / ... standaard moet houden. Mensen gaan er zo makkelijk vanuit dat ge hun mening deelt – vaak vrij extreem – en ik ben altijd te dwaas om ertegenin te gaan.

·        losse vakantiedagen. Op het werk moet ge u eerst in bochten wringen om uw werk zo ‘clean’ mogelijk achter te laten, op die ene dag doen ze enkel het hoogstnodige, waardoor ge nadien alleen maar moet bijbenen. Bovendien worden zo’n losse dagen vaak zo vol gepropt met allerlei dingen die ge anders niet kunt doen, dat ge zelden uitgerust terugkomt. Geeft mij dan maar meteen een week ofzo, maar veel minder vaak.

·        nationale feestdagen. Een dag thuis, als het meezit, maar er valt intussen wel niks te beleven. Bovendien is het resultaat vaak hetzelfde als bij wat ik hierboven schrijf; de dag nadien moet ge op het werk zoveel bijbenen dat het minibeetje dat ge uitgeruster geraakt zijt, meteen weer helemaal verdwenen is. Daarom stel ik me ook vaak kandidaat om op die dagen te gaan werken, als er in de buurlanden géén feestdag is.

·        geheimen. Voor mij mag alles open en bloot. Ik word er ook een beetje kregelig van als mensen dingen niet willen zeggen. Ofwel zwijgt ge erover, ofwel komt ge ermee naar buiten, maar raadselachtig gedoe of hier en daar eens een viske uitgooien .. not my piece of cake.

·        een bad nemen. Heel dat gedoe om het te laten vollopen en dan stap ik erin en na een minuutje of vijf ben ik het al beu. Ik dwing mezelf dan om er tien minuten of een kwartier in te blijven zitten, maar dan houd ik het echt niet meer vol. Tegenwoordig lossen we dat dus op doordat ik gewoon bij de echtgenoot in zijn bad kruip; dan kan ik eruit als ik het zat ben en hij speelt vrolijk verder weekdier. Geef mij maar een douche! Die mag lang duren, kan ook heerlijk warm zijn, maar dat is een zalig genot!

·        familiebezoekjes. Zowel bij mijn eigen familie als bij die van mijn man voelt het als een verplichting aan. Eens ik er dan ben, kan ik het best wel pruimen meestal, maar ik zie er altijd tegenop en ben ook altijd blij als ik weer naar huis kan.

·        voortrekkerij. Ook van mezelf. Ik kan er laaiend van worden als mensen ‘per uitzondering’ dingen mogen die niet voor anderen zijn weggelegd. Als ik zelf eens het één of ander zou mogen dat in principe niet is toegestaan, word ik er helemaal ongemakkelijk van en laat ik de kans vaak aan mij voorbijgaan. Iedereen gelijk voor de wet, daar ben ik nogal voor precies.

 

1 opmerking:

  1. ow wij zouden niet overeenkomen.
    I love de feestdagen... I love mijn hond en eigenlijk alle honden... I love in bad gaan, want ik haat een douche.
    Maar dat van dat zwanger zijn.. I hear you.... binnenkort komt er nog bij dat mensen gaan denken dat mijn buik publiek goed is... Ik ga ze slaan denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen