Over Upje.

Follow by Email

zaterdag 30 november 2013

In de aanbieding.

Gisteren togen de echtgenoot en ik naar de winkel voor onze wekelijkse boodschappen. Ik vind het altijd een beetje riskant om op vrijdag al meteen fruit voor de hele week te kopen, want ik ben stiekem wel van de soort die alleen fris en vers fruit nog te eten vindt. Aangezien ik vanaf volgende week toch nog alleen op maandag, dinsdag en woensdag zal werken, wordt het natuurlijk allemaal minder problematisch. Ik grabbelde dus een netje mandarijntjes van 1,5 kg mee; daar zou ik toch wel eventjes mee toekomen. Ik zag wel staan dat er een actie was van 1 kopen + 1 gratis, maar wat moet ik in godesnaam met 3 kg mandarijntjes voor mijn eentje?? Het is nu ook niet dat die doorgaans van topkwaliteit zijn en dat je die dus vrolijk twee weken in de fruitmand kunt laten liggen ofzo. Ik negeerde de actie dus en was gewoon blij dat we het winkelen konden afronden.

Aan de kassa zei de winkeljuffrouw: “Oh, maar ik zal er twee tikken, want dat is een actie. Ge moet er nog eentje extra gaan halen!” Ik zei dus dat dat niet nodig was en die staarde mij compleet verstoord aan. “Alé madam, een gratis extra netje?!” De echtgenoot verklaarde mij ook al instant zot en de mensen achter ons begonnen zich ook allemaal te laten horen: “Komaan madammeke, gaat toch die gratis mandarijnen halen, da’s toch supergoed!” Bon, ik dus terug naar de fruitafdeling, nog eens 1,5 kg en iedereen tevreden.

Maar nu zit ik hier dus wel met 3 kg van dat spul, hé mannen! Ik eet dat graag en veel, maar euh ... dit gaat er toch wel redelijk over?? (En dan mag ik er nog niet aan denken dat de schoonmoederlijke Sint waarschijnlijk dinsdag ook nog een karrevracht aan mandarijnen en snoep hier zal achterlaten! :O)

Ben ik nu écht de enige mens op deze aardbol die geen gat in de lucht springt als er een aanbieding is waar ik eigenlijk niets mee ben? En dat ik het dan ook gewoon zou laten liggen? Voor koekjes of corn flakes of alles wat langer houdbaar is, neem ik dat uiteraard wél mee. Met appels zou ik het ook wel durven, omdat die ten eerste langer bewaren en je daar ten tweede ook gewoon veel mee kunt doen als je ze in het één of ander verwerkt. Maar als je nu een liter yoghurt gratis krijgt bij een andere, maar die vervallen allebei wel binnen de week en ge weet met zekerheid dat ge nooit zoveel yoghurt opgegeten krijgt, pakt ge dan zo’n tweede pak mee? Nee toch? Of doen jullie dat wél?

2 opmerkingen:

  1. Ik ben van hetzelfde gedacht: als ik het niet kan gebruiken, neem ik het niet mee. Soms krijgen we in ons klein supermarktje hier in het dorp yoghurtjes of koekjes die bijna over datum zijn. Als ik weet dat mijn frigo nog vol staat met yoghurt, neem ik die extra yoghurt niet mee. Maar ik vraag wel altijd aan de mensen achter mij of zij het wel kunnen gebruiken. En daar heb ik nog nooit een negatief antwoord opgekregen, integendeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetgeen ge niet opgegeten krijgt uitpersen hé, dat kan nog tot ze bijna de status van gedroogd fruit hebben bereikt ;) Ik heb zelf vooral een hekel aan bonnekes. En zegelkes. En spaarkaartjes. Aarg! Geen tijd en goesting voor! En bij Collect&Go geven ze nu ook vaak grote stalen mee, dan ligt daar in uw frigo ineens een pakje invriesbare caipirinha of 1 of andere rare choco, ook echt niet nodig voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen