Over Upje.

Follow by Email

woensdag 1 januari 2014

Oud en nieuw.

Er waren tijden dat ik oudjaar stom vond. De hele wereld leek wel te gaan vieren en ik zat op mijn eentje (met mijn ouders en zussen, maar het voelde heel erg alleen) thuis te koekeloeren. Het internetleven leek stil te vallen en de enige actie bestond uit wilde feestfoto’s. Ik was altijd blij als de wereld weer ontwaakte en de normale gang van zaken verdergezet kon worden.

Vandaag zit ik thuis in mijn zetel. Het internetleven valt stil. De mensheid heeft wel iets beters te doen dan een blog schrijven, facebook te updaten of op fora rond te struinen. Ook op televisie is het aanbod eerder schraal. Het maakt me niets uit, helemaal niets. Hier naast mij ligt namelijk de man van mijn leven en meer hoeft dat niet te zijn. Samen met hem vier ik het afsluiten van een oud jaar en het inzetten van een nieuw. En wat voor één, hoogstwaarschijnlijk.

En bij gebrek aan anderen om me te entertainen op het internet, steel ik dan hier eens een eindejaarslijstje en vul het in. Hoeft het meer te zijn dan? Voor mij niet!

1. Wat deed je in 2013 dat je nooit eerder deed?
Goh ... privépianoles volgen (en er even snel weer mee stoppen), mijn lijf met hormonen bestoken, kunstmatige inseminatie, alles wat met ivf/icsi te maken heeft, zwanger worden, in een Turks ziekenhuis belanden, heel veel weken met ziekteverlof zijn, mijn werk meer mijn werk laten en het mij allemaal zo niet aantrekken, heel weinig boeken lezen (dat moet echt het eerste jaar in mijn leven zijn :O!), citroenmousse maken, de echtgenoot proberen iets te doen eten door het stiekem te maken met een ingrediënt dat hij niet lust (experiment gefaald, trouwens, grmbl), een nieuw bed kopen, een nieuwe zetel kopen, ... .

2. Heb je je goede voornemens waargemaakt en ga je er dit jaar nieuwe maken?
Ik had me voorgenomen om te genieten van de kleine dingen en daarom ook veel meer ‘heerlijkheden’ te bloggen. Dat bloggen is alvast geen topsucces gebleken, maar het genieten ... ? Geen idee, eigenlijk. Ik denk dat het al bij al nog meevalt, hoor! Niet iedere dag, niet altijd, maar ik probeer alvast stil te staan bij de kleine, positieve dingen.
En maak ik nieuwe voornemens voor 2014? Dat mijn leven heel binnenkort volledig op zijn kop zal staan, lijkt me duidelijk. Ik wil proberen daarin relaxed te blijven en toch ook weer te genieten van het moment. Me niet te veel zorgen te maken over vanalles en nog wat, maar een beetje te ‘go with the flow’. Me niet te veel te laten opslorpen door de beslommeringen van de dag. En voor de rest wil ik de cool die ik nu heb tegenover mijn werk absoluut zeker bewaren. Ik werk nog steeds hard, ik ben nog altijd bereid overuren te doen als dat nodig is, maar wat niet gedaan is, zal morgen wel gebeuren en ik weet dat er echt wel dingen belangrijker zijn. Dat gevoel wil ik echt vasthouden, want het brengt me veel goeds. Het maakt dat ik ook gewoon durf te zeggen waar het op staat, wat er anders of beter kan en moet.


3. Is er iemand in je omgeven bevallen?
Ja, verschillende vriendinnen en collega’s.

4. Is er iemand uit je omgeving overleden?
Hout vasthouden, maar ... ik denk van niet?

5. Welke landen heb je het afgelopen jaar bezocht?
Oei, daar vraagt ge me weer iets. Turkije, maar voor de rest vrees ik dat het een triestige affaire is geweest het afgelopen jaar! De eerste helft van het jaar had ik zo goed als geen vakantie opgenomen, dus dan zal het wel niks geweest zijn en na Turkije was er eerst de grote angst en het lange platliggen en daarna moest er zoveel gebeuren dat het er ook niet meer van kwam. Bovendien had de echtgenoot een klein beetje schrik gepakt door onze avonturen in juni en wilde hij met mij niet meer te ver gaan. Geen probleem, ik hoef niet per sé tien landen gezien te hebben om een jaar geslaagd te maken, hoor!

6. Wat wil je in 2014 dat je niet had in 2013?
Een gezond kindje, een gezond functionerend lijf voor mezelf (en de echtgenoot en iedereen die ik liefheb, natuurlijk) en een echtgenoot die bereid is gezond te eten (en als ik helemáál mag kiezen: ook van eens wat te experimenteren met dat eten).

7. Welke data van 2013 staan in je geheugen gegrift?
22 mei, want toen was het de grote en stiekem ook gevreesde pick-up.
25 mei, de dag waarop ze Odiel terugplaatsen en ik mij samen met de echtgenoot echt verschillende keren een kriek heb gelachen.
7 juni, omdat ik toen met zekerheid wist dat ik zwanger was.
15 juli, waarop ik terug aan het werk ging na een lange afwezigheid en ik dus mijn nieuwe ‘zen-ik’ tevoorschijn toverde.
En op 15 november verhuisde mijn werk, wat toch ook met heel wat wijzigingen gepaard ging, waar ik nog steeds aan moet wennen.

8. Wat was je grootste verwezenlijking van 2013?

Euh ... oei! Ik denk niet dat ik echt iets speciaals deed, eerlijk gezegd.


9. Waarin heb je het vaakst gefaald?
Gezond eten, heel vaak ook de schuld van mijn teergeliefde echtgenoot. Als ik alleen ben, doe ik heel hard mijn best, maar als hij ook moet mee-eten dan eindigen we te vaak bij de minder goede keuzes. Ik was het gewoon kotsbeu om altijd weer te moeten vechten, zeuren, ... en dan uiteindelijk toch een gezicht tot op de grond te krijgen als er iets op tafel stond. Omdat ik op mijn eentje nog wél de betere dingen kies, lijkt de schade gelukkig nog mee te vallen. Bij de echtgenoot echter ... . Maar gelukkig is zijn goed voornemen om vanaf 2 januari er weer volop voor te gaan. Ik kan het alleen maar toejuichen!

10. Ben je ziek geweest of gewond?
Tsja, ik heb toch meer moeten platliggen dan in eender welk ander jaar in mijn leven! Na de pick-up, bij het hele Turkije-avontuur zelfs weken aan een stuk, ... . Toen heb ik me toch ook cht héél slecht gevoeld en héél veel pijn gehad. Voor de rest herinner ik me vooral weer eens heel veel verkoudheden, lastig doende sinussen, een loopoor (dat intussen al een maand of twee met regelmatige tussenpauzes terugkomt) en keelpijn. Ik vrees dat dat dingen zijn die anders ook wel voorkomen, maar nu – door de zwangerschap – net iets vaker en het feit dat je er ook zo ongeveer niets aan kunt doen, helpt ook niet echt, natuurlijk!
En verder bleek mijn lijf dus een stevige deuk te hebben gekregen door de zwangerschap ... . Tot dusver merk ik er weinig van, maar het voelt toch alsof het allemaal erg wankel is en we op een grens balanceren.


11. Wat is het beste dat je gekocht hebt in 2013?
Ongetwijfeld de schoenen die ik gisteren via Torfs.be kocht. Ik heb ze nog niet, maar al sinds ik met de echtgenoot samen ben (8,5 jaar), koop ik af en toe van hetzelfde merk eigenlijk ook dezelfde schoenen, alleen maar omdat het vorige paar door veelvuldig gebruik echt versleten raakt.
Daarnaast mogelijks ook euh ... tientallen babykleertjes?


12. Waar ging het meeste van je geld naartoe?
Dokters, godbetert. Er ging zo veel geld naartoe, dat ik zelfs voor de eerste keer de stap zette om mijn hospitalisatieverzekering eens aan te spreken. Ik heb daar natuurlijk altijd recht op, maar meestal vind ik het te veel moeite of overdreven of ... . Nu dus niet langer. ’t Is niet de bedoeling dat we al aan de bedelstaf geraken nog voor die kleine geboren is, hé!

Daarnaast naar babyspullen. Meubels, kinderwagen, kleertjes, en dan ben ik mij ervan bewust dat we nog bergen kosten gaan krijgen. Hopelijk zijn er toch een paar mensen zo sympathiek om iets van onze geboortelijst te geven, that’s all I can say! ;-)

13. Waar was je heel heel enthousiast over?
Over de loveseat die we in de Gero zagen en waar de echtgenoot en ik gezellig samen in pasten. Helaas moesten we na veel meten en rekenen concluderen dat dat gevaarte niet in onze living zou passen. Sindsdien zijn we er nog twee of drie keer teruggeweest en iedere keer planten we onszelf toch nog eventjes in dat ding. Met spijt in het hart, want de nieuwe zetel die we uiteindelijk kochten, is alles behalve zacht en cosy!

En waar ik ook hoteldebotel halsoverkop verliefd op werd, is de echtgenoot als hij Odiel voelt stampen. Daar word ik iedere keer superblij van en ik hoop dat ik dat gevoel of de gedachte eraan nog héél lang zal kunnen vasthouden!

14. Welk nummer zal je altijd doen denken aan 2013?
Don’t worry, be happy, omdat ik dat nummer gebruikte voor de alarmen die ik moest zetten om de ivf-medicatie exact op tijd te nemen. Als ik dat liedje nu hoor, ben ik altijd eerst even in de war voordat ik besef dat het gewoon verder zal gaan dan enkel dat eerste riedeltje en dat er bovendien geen actie van mij verwacht wordt!
Verder ook nog slaap maar van Marco Borsato, omdat dat toevallig nu mijn wekker is en we in het weekend vaak dat liedje opzetten voor we opstaan, terwijl het lief probeert de kleine te voelen. Dat is intussen ‘zijn’ liedje. In den beginne moesten we nog bedenkelijk kijken of nee schudden bij alles wat er in de tekst voorkwam, maar intussen kunnen we bij zo goed als alles instemmend knikken. Hoera!


15. Ben je in vergelijking met vorig jaar…
a) blijer of triester?
Vorig jaar was het jaar waarin ik een extreem grote en langdurige dip kende, dus dit jaar was zeker blijer!
b) dikker of dunner?
Voor de zwangerschap dunner, maar nu toch echt wel dikker. Ook niet zo héél erg vreemd aan het einde van zo’n zwangerschap, zeker? Dat proberen we onszelf toch wijs te maken ;-).
c) rijker of armer?
Daar zou ik mijn financieel adviseur (alias de echtgenoot) eens voor moeten raadplegen, maar ik denk dat we er zeker niet op achteruit zullen gegaan zijn. We sparen immers iedere maand een mooi bedrag en hebben geen zotte dingen gedaan. Het is best mogelijk dat ik op deze vraag volgend jaar een héél ander antwoord zou moeten geven, als ik zie hoeveel pampers en kinderopvang alleen al kosten. Maar we gaan daar veel voor in de plaats krijgen, hé. Moeders, gelieve uw sceptische blik nog eventjes voor uzelf te houden, dank u :P.


16. Wat had je graag meer gedaan?
Genaaid (nul keer), gebreid (twee keer), achter het stuur van de auto gekropen (een keer), taarten gebakken (nul keer) en recepten geprobeerd (wel af en toe, maar mijn pinterest staat nog zo vol onontgonnen pareltjes!!!) en boeken gelezen (sinds ik zwanger ben, denk ik dat ik geen tien boeken uit heb!).

17. Wat had je graag minder gedaan?
Mij zorgen gemaakt.

18. Ben je verliefd geworden in 2013?
Iedere keer weer op de echtgenoot als hij Odiel voelt, dus. J

19. Wat was je favoriete televisieprogramma?
Homeland is een goeie kanshebber, omdat het het enige is dat ik iedere week trouw opgenomen heb én gekeken voordat de volgende episode eraan kwam.

21.Wat is het beste boek dat je gelezen hebt?
Uhhhh, geen idee. ‘Voor het eerst mama’ ofzo, maar dat is meer bij gebrek aan andere boeken. Echt een héél triestig resultaat dit jaar! Oh, of ‘think like a pancreas’ van Gary Steiner, dat is ook wel een kanshebber. Geen vlotte lectuur, maar wel bijzonder interessant. Zelfs na meer dan 25 jaar diabetes heb ik er nog heel wat uit bijgeleerd.

22. Wat was je favoriete film van het jaar?
Oei, weer zo’n moeilijke vraag! Geen idee wat ik dit jaar allemaal heb gezien. Was the broken circle breakdown van 2013? In dat geval wint hij. Anders zal ik moeten passen precies!

23. Wat heb je gedaan op je verjaardag?
In mijn zetel platgelegen! Jaja, de beste verjaardag ever *so not*. We gaan normaal altijd uit eten die dag, maar dat zat er dus ook al niet in. Ik gok dat we de Italiaan hebben gebeld ofzo, ik herinner het me al niet meer. Toch was het allemaal niet zo erg, want we waren natuurlijk extreem blij met de reden waarom ik daar moest platliggen J.

24. Wat hield je mentaal gezond?
Ikzelf, om het even cru te stellen. Er waren veel momenten waarop ik er wel even onderdoor had kunnen zitten, maar tot dusver is dat niet echt gebeurd. Als ‘de omgeving’ in paniek schoot, superbezorgd raakte, allerlei doemscenario’s zag, bleef ik degene die overeind bleef en probeerde iedereen op te beuren.
Daarnaast hielpen natuurlijk de stoere, sterke armen van de echtgenoot zeker wel. Want zelfs al blijft ge zelf overeind etc, het kan geweldig veel deugd doen om toch efkes in iemand zijn armen uit te kunnen blazen.


25. Van welke celebrity was je in 2013 het zotst?
Euh ... Ik ga hier een joker inzetten ofzo. Ik kan op helemaal niemand komen :O!

26. Wie heb je gemist?
Eigenlijk niemand. Ik ben een gelukzak, ik besef dat ten volle!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen