Over Upje.

Follow by Email

zaterdag 27 september 2014

Procrastinatie.

Vanaf morgen, dan ga ik ... . Stoppen met roken, minder drinken, op dieet, stoppen met kopen, iedere week driemaal sporten. Het kan allemaal. Of die morgen dan ook de grote ommekeer betekent, dat is natuurlijk altijd maar de vraag. Een mens doet zijn best, zullen we maar zeggen. Hier sprak ik al eens over een nieuwe start, maar die is helaas een stille dood gestorven. 1 oktober wordt de datum waarop ik mezelf meteen voor drie uitdagingen ga stellen: opnieuw op dieet, opnieuw volledig voor de goede diabetesregeling gaan én – misschien nog het allermoeilijkste – een maand lang geen cola light. Uitzondering op de regel: op verplaatsing, dus op restaurant of op café doe ik het gewoon wél. Ik ga echter proberen het te laten als drankje voor de dorst, heelder dagen door. Niet omdat ik geloof in verslaving aan dat spul, want ik heb al eerder bewezen dat ik het prima kan laten. Wel omdat ik merk dat het een gewoonte wordt en eentje die moeilijk te doorbreken valt.

De doelen:

·         gewicht: Op dit moment weeg ik 5kg meer dan voor ik zwanger werd. Na de bevalling zat ik nochtans snel terug op mijn oude gewicht, dus het ligt echt niet aan die kleine patat. Inherent natuurlijk wel, want het is zijn bijdrage in ons leven die ervoor zorgt dat de energie om gezond te doen vaak ontbreekt. Vanaf 01.10 dus niet meer. In de praktijk zal ik wel weer heel veel koohydraten schrappen en ook de koeken en snoepachtigen laten voor wat ze zijn.

·         diabetesgedoe: Bij de laatste controle was alles nog prima, hoor. Ik mocht nog steeds zwanger worden als ik dat al zou willen (neeeeee, nog niet!). Toch loopt het alles behalve zoals het zou moeten. Veel pieken en dalen en ik zie hier toch ook gemiddeldes op mijn meter voorbijkomen die ik graag een heel stuk lager heb. Deels ligt dat gewoon aan mijn weerbarstig lijf, maar voor een groot stuk ook aan mezelf. Heel veel meten, elke gram koolhydraten nauwkeurig optellen en er insuline voor geven, tijdig infusen vervangen, het zijn allemaal dingen die energie vragen. En laat dat nu net mijn eeuwig zwak punt zijn, hé. Vanaf nu ook hier geen excuses meer. Ik wil dat gemiddelde heel snel weer naar 110 krijgen. Ik weet dat het in principe moet lukken, dus we gaan ervoor.

·         cola light: Dertig dagen dus enkel op verplaatsing nog het gouden vocht. Hallelujah! Ik word al slechtgezind als ik er nog maar aan denk! Water is zo saai, voor iedere kop thee moet je opstaan (en op het werk een hele voettocht aanvatten) en welke alternatieven zijn er dan nog ... ?

2 opmerkingen:

  1. Ik ben na 34 jaar Colaverslaving overgestapt op Tönissteiner Citroen, ook geschikt voor diabetespatiënten. Het is nog altijd niet hypergezond, maar het is al beter dan Cola, het heeft een smaakje en bubbels. Wat ik in mijn 'afkickperiode' ook vaak deed: appelsienen persen, er een fles mee vullen en in elk glas water dat ik dronk een centimeter sap bijgieten. Dat is maar 1 keer werk per dag, de rest van de dag is het gewoon uit 2 flessen iets in uw glas gieten ipv uit 1 :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer nu de Spa citroen-cactus. Wel lekker! Alleen is het eigenlijk de zoetstof die ik probeer te minderen en dat lukt dan natuurlijk ook nog niet helemaal. Soit ... . ;-)

    BeantwoordenVerwijderen