Over Upje.

Follow by Email

zaterdag 25 oktober 2014

Upje maakt een simple, doch zalige broodpudding.

Ik weet niet hoe dat bij u thuis zit, maar hier bij ons gebeurt het regelmatig dat er brood over is. Keiharde boterhammen, da’s niet meteen iets dat ik graag eet. We laten dat dan een tijdje liggen en soms eh ... beschimmelt dat gewoon, maar het gebeurt ook best vaak dat dat daar dan in steenharde vorm ligt te liggen. Dat is verschrikkelijk jammer, want met oud brood kan je iets zot lekkers klaarmaken: broodpudding! In andere streken krijgt dat ook heel verschillende namen, maar iedereen weet wel wat het is, toch? Zoals er veel namen zijn voor dit baksel, zijn er ook heel veel verschillende recepten. De één gooit er nog fruit bij of chocola, de ander gebruikt een speciaal soort brood of wie weet wat voor bewerkingen er nog allemaal uitgevoerd kunnen worden. Ik hou het simpel. Héél simpel.

Wat hebt ge nodig voor een broodpudding à la Upje?

300 gr oud brood, liefst witte varianten (boterhammen, pistolets, croissants, ... )
1 eetlepel vanillebloem (of dus ook wel puddingpoeder genoemd)
200 gr suiker
500 ml melk
5 eieren
kaneel
een ovenschotel
bakboter

Wat doet ge ermee?

Het moeilijkste en rottigste onderdeel is het verkruimelen van het oud brood. Het is toch best van de stukken zo klein mogelijk te maken, dus uw handen worden op den duur wel wat pijnlijk. Er kan natuurlijk ook altijd een echtgenoot of een iets ouder kind ingeschakeld worden om te helpen, dat kiest ge nu zelf. Ge zwiert daar de eetlepel vanillebloem bij, ge kapt de 200 gram suiker erbij en ge overgiet het geheel met 500 ml melk. Probeer dat een klein beetje gelijkmatig te doen, zodat al het brood goed doorweekt kan worden en de suiker ook kan smelten. (Er zijn recepten waarin ge die melk en die suiker eerst moet zitten opwarmen, maar dat doe ik dus allemaal niet en het komt ook iedere keer goed. Dan maak ik het mij dus precies liever niet te moeilijk ... .) Doe er ook de vijf eitjes bij en een goeie snuif kaneel. Plet het geheel al eens met een pureestamper en laat het minstens een kwartier staan. In die tijd kan het vocht het brood lekker wak maken en gij kunt dan eventjes iets anders doen, hé. Als ge terugkomt, verwarmt ge best al de oven voor op 200°. Ge plet uw brij goed met die pureestamper en ge zorgt dat alle ingrediënten goed vermengd raken. Zorg dat de stukken brood vooral niet meer als dusdanig te herkennen zijn; één massa moet dat worden. Ge zijt waarschijnlijk rapper klaar dan dat de oven is voorverwarmd, dus dat geeft u tijd om een ovenschaal in te vetten en uw deeg erin te storten. Zodra de oven klaar is, zet ge de broodpudding erin en ge wacht ongeveer 45 minuten. Dan haalt ge uw baksel uit de oven en ge wacht nog wat, minstens tot het voldoende is afgekoeld om te eten. Hier duurt het alvast nooit echt lang voor heel dat ding is opgesmikkeld. Lekker!

 
 En gij, lieve lezer, doet gij nog iets anders om het geheel extra lekker te maken?

2 opmerkingen:

  1. ik laat rozijntjes in rum wellen en voeg die nog toe, als er een beetje chocolade aanwezig is doe ik dat daar ook in, alsook stukjes peperkoek of speculoos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeew, rozijnen! Dat vind ik nu eens echt niet lekker. Als kind kreeg ik dat altijd als 'snoepje' en ik heb daar nu zo'n degout van ... . Chocola zou anders wél de max zijn (hebben we alleen zelden in huis). En die peperkoek of speculoos, proef je dat dan?

      Verwijderen