Over Upje.

Follow by Email

woensdag 21 januari 2015

De doodgewone dingen.

“Ik heb een nieuwe favoriete rubriek in de krant. Het coolste is: het is mijn rubriekje. In “Doodgewone dingen” in De Standaard Magazine mag ik sinds vorige zaterdag mensen vragen naar de dingen die hun hart doen zingen.”, schreef Lilith. Geef toe, na zulke woorden is het onmogelijk om daarna te weerstaan aan haar oproep om ook je lijstje van doodgewone dingen te delen, niet? Dat vonden duidelijk heel wat anderen met mij, getuige blogland dat door gelijkaardige postjes wordt overspoeld.

Mijn hart zingt van een heleboel dingen, zoals onder andere:
 
·        douchen als er niemand thuis is. Zo lang ik wil, zo heet ik wil, zo half slapend als ik wil. En nadien nog even in bed kruipen.

·        een grote kom warme soep, een dikke, donkerbruine boterham en goei boter. Liefst ergens in een taverne.

·        een idee opperen en merken dat mensen er ook iets mee gaan doen

·        naar Dagelijkse Kost kijken

·        met het lief aan de telefoon hangen en allebei niet meer kunnen praten van het lachen. Meestal omwille van een grote stommiteit.

·        bij het in slaap vallen altijd met één lichaamsdeel tegen elkaar liggen

·        de eerste keer dat je zonder jas op je fiets zit in de lente. Het is nog nét te koud, maar dat geeft niet, want het is ein-de-lijk lente!

·        aan de kaaien zit op een zomerdag

·        de glunderende blik van de echtgenoot als hij de zoon in zijn Ramones-truitje ziet

·        ’s morgens de tijd vinden om een lunch te prepareren en daar dan de hele voormiddag naar uitkijken

·        een nieuw gerecht uitproberen en de extreem strenge jury die dan zegt: “Ja, dat is wel lekker!”

·        ongecompliceerd zingen samen met mijn zus, terwijl mijn vader ons begeleidt op de piano. Het zijn altijd zichtlezingen en ze zijn meestal extreem uitdagend, we doen ook altijd sessies van minimaal vier of vijf uur, maar ik ben altijd zo blij als ik achteraf compleet dood onderweg ben naar huis.

·        de geur van vers gepelde mandarijntjes

·        een steenharde peer eten

·        een ontbijtbuffet op hotel waar ook fruitsla te vinden is

·        vers geraspte worteltjes

·        een vriendin die zélf vraagt om nog eens met mij af te spreken

·        twee hoogbejaarde mensen die nog steeds hand in hand lopen

·        heel moe zijn en dan mijn hoofd op de borstkast van de echtgenoot kunnen vleien

·        een weekmenu opstellen, er zelf enthousiast van worden én het helemaal uitvoeren

·        combinerend koken (groentepap voor de zoon, mijn eigen lunch, intussen al snel een eitje koken voor een ander moment, etc etc)

6 opmerkingen:

  1. Dat van die peer staat ook in mijn lijstje :-) En die geur van mandarijntjes had ik evengoed ook kunnen schrijven, maar dan met sinaasappels!
    Wat zijn zichtlezingen? Klinkt wel heftig alleszins, maar als het deugd doet, is het het waard he!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, ik had hier al eens op geantwoord! Bon, nog maar eens dan ...
      Zichtlezingen, dat wilt zeggen dat je het stuk nog nooit op voorhand hebt gezien. Voor veel mensen is dat toch iets lastigs, die oefenen liever eerst iets in en kunnen het dan prima uitvoeren (waarschijnlijk tien keer beter dan ikzelf), voor mij gaat dat als een fluitje van een cent. Voor mijn zus trouwens ook, hoor, en we hebben het duidelijk van geen vreemden. De ultieme uitdaging is een stuk gewoon vanaf de eerste keer in tempo én op tekst te zingen. Dat gaat uiteraard niet bij alles (het zijn vaak pittige stukken :P), maar we doen ons best.
      Doordat het zichtlezingen zijn, hoeven we ook niet te oefenen en maakt het ook niet uit dat we er soms een half jaar tussenzit, hé. Geef ons een blad en we schieten in gang. :-)

      Verwijderen
  2. Ooooh, daar staat heel wat herkenbaars tussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook veel herkenbaar, dat van die 2 oudjes die nog hand in hand lopen...zalig!
    Lees je mijn lijstje ook eens? :-)
    grtjs Saartje


    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad een aantal herkenbare dingen... En vooral dat van die vriendin :-) Die harde peer kan ik mij minder in vinden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd met één lichaamsdeel tegen elkaar liggen <3

    BeantwoordenVerwijderen