Over Upje.

Follow by Email

zaterdag 18 april 2015

Losse flarden.

Het is hier hectisch, ik ben moe en ziektekiemen maken het ons weer moeilijk. De zin om te bloggen is er vaak wel, maar de energie om er ook een samenhangend geheel van te maken, die ontbreekt. Daarom zal ik op zulke momenten eens wat vaker gewoon wat hersenspinsels neerschrijven. Losse flarden.

Ontaarde ouders zijn wij, jong. We doen onze best om braaf Kasper zijn tandjes te poetsen, maar helaas schiet dat er ook wel regelmatig bij in. Na de dolle periode waar we net zijn doorgegaan, kan het dus zomaar zijn dat we het al eventjes niet meer hebben gedaan. Daarstraks stond dat kind te lachen en plots riep ik: “Huh, heeft die nu ineens drié tanden vanonder?!” Het ging niet over een wit randje dat door dat tandvlees kwam piepen, hé ... Nope, meteen een volledige tand. Dat is dus niet iets van de laatste paar dagen. De echtgenoot lag strijk en wilde dat mondje wel eens inspecteren. Wat spotte hij linksonder? Een kies! En wij hebben dat niet gemerkt, hé! We zagen nog twee boventanden klaarzitten en onderaan ook nog eentje. We namen ons nogmaals voor om het kind zijn tanden gewoon iedere dag te poetsen, geen excuus. Alleen haat meneertje het om zijn mond daarvoor open te doen, dus dat is niet meteen een pretervaring. Jammer. Vanaf nu zal hij eraan geloven. Drie nieuwe tanden die wij gewoon niet hadden opgemerkt ... het is een schande! [Ik schreef dit al even geleden en intussen doen we het zowaar iedere dag!]

Ik heb het helemaal gehad met al dat fanatisme van tegenwoordig. Pro of anti borstvoeding, moet je je kind voederen à la rapley, leg je een kind regeltjes op of laat je het compleet vrij, moet het alleen slapen of juist zo lang mogelijk bij mama en papa, ... . Op politiek vlak word ik al helemaal onnozel van alle meningen. Waar zijn de gematigden naartoe? Waarom is het blijkbaar verboden om voor een partij te stemmen, maar hier en daar toch een nuance te willen plaatsen en het dus niet met álles eens te zijn? Sinds wanneer is het nodig om mensen te veroordelen op basis van hun politieke voorkeur? Van mij mag iedereen doen wat hij wilt, zo lang het maar is met respect voor anderen en zo lang je met je meningen of gedragingen anderen geen schade berokkent.

Familie-etentjes plannen wordt moeilijk tegenwoordig. Als we voor een lunch willen gaan, hebben de kinderlozen bezwaar dat ze te vroeg moeten opstaan of dat ze moeten opstaan en meteen voor een warme maaltijd moeten aanschuiven. Kiezen we voor ’s avonds samen eten, dan moeten wij zo snel mogelijk naar huis hollen, want Kasper moet om zeven uur toch echt in bed liggen (dat is zelfs al laat).

Ik heb zonet een bestelling geplaatst voor twee paar schoentjes voor de zoon. Ik deed dat bij hippeschoentjes.be, omdat ik had gehoord dat je daar heel precies kon bepalen welke maat je nodig hebt. Lekker handig, want ik zag het niet helemaal goedkomen om meneertje te moeten meenemen en dan overal tien paar te moeten gaan passen. Ik was eigenlijk van plan om met die schoenen te wachten tot hij echt zou stappen, want naar het schijnt leren ze beter hun evenwicht houden op blote voeten/antislipsokken. Ik vond dat altijd logisch klinken, maar nu wordt het toch echt tijd, heb ik het gevoel. Om te beginnen heeft dat kind nog nooit meer dan kousen aan zijn voeten gehad en zal hij dus sowieso moeten wennen aan dat gevoel. Daarnaast kan hij op deze manier bijvoorbeeld op verplaatsing ook al eens een beetje oefenen met stappen (hij begint het steeds beter te kunnen aan één vinger). Bon, mijn portemonnee is een heel stuk lichter na deze bestelling. Ik hoop dat zijn voeten nu niet volgende week plots een groeispurt krijgen.

Na de bevalling kreeg ik plots van verschillende mensen te horen dat mijn haar veel donkerder was geworden. Ik kon niet anders dan dat beamen, maar echt blij was ik er toch niet mee. “Dan moet je het laten kleuren, hé”, grapte de echtgenoot. Wel, aanstaande vrijdag is het zo ver. Waarschijnlijk wordt het gewoon een balayage, ga ik iéts lichter dan mijn huidige kleur, maar toch. Ik ben al helemaal zenuwachtig, want ik weet dat mijn familie helemaal tegen is. Jammer dan, ik ben oud en wijs genoeg om dat helemaal zelf te belissen. Toch hoop ik dat het resultaat gewoon tof gaat zijn en dat het anderzijds toch niet zo hard opvalt dat ze het hard zien en er dus veel commentaar op gaan leveren. :P

Nog een paar dagen werken en dan heb ik een weekje vrij. Mijn God, wat kijk ik daarnaar uit! Kasper volgt gewoon zijn normale weekroutine, de echtgenoot gaat werken en ik blijf op mijn dooie eentje thuis. Ik heb één dag propvol gepland met dingen die al veel te lang uitgesteld waren, daarnaast dan nog dat kappersbezoekje, maar verder doe ik ook he-le-maal niks. Een beetje slapen, wat op het gemak koken, hier en daar eens een klusje doen dat al veel te lang ligt te wachten ... . Is het al zover?

4 opmerkingen:

  1. Ochja... Hier was het ook de onthaalmoeder die eerst had gezien dat er twee tandjes doorzaten bij Florian. En ik ben ook nogal voor dat genuanceerd denken: alles heeft voor- en nadelen en iedereen doet maar waar hij of zij zich het beste bij voelt, vind ik. Geniet van je weekje. Amai klinkt echt leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zwijgt, als je mama bent permitteren veel andere moeders zich om je ongevraagd met raad rond de oren te slaan, velen doen dat om zichzelf te bevestigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou van je losse flarden die je hier neerpent. Schiterend gewoon. En verder: luister naar de goede raadgevingen, maar vertrouw toch maar op je eigen moederinstinct. Dat probeer ik momenteel ook te doen.

    Enneuh: geniet van je komende vakantieweekje :-) Lekker tijd voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Euh, zo raar dat je commentaar krijgt op je haarkleuring. Dat is weliswaar niet iets dat ik mijzelf direct zie doen, maar om dat dan erg te gaan vinden bij een ander? Maakt toch niet uit wat iemand met zijn/haar haar doet? Ik hoop alleszins dat je (ondertussen al een tijdje) blij bent met het resultaat!

    En dat het een leuk en ontspannen weekje vakantie was, dat ook en vooral :-)

    BeantwoordenVerwijderen