Over Upje.

Follow by Email

dinsdag 26 mei 2015

Kasperpraat I.

Ons klein manneke loopt dan wel nog altijd niet, maar hij is op dit moment duidelijk met zijn taalontwikkeling bezig. Het is geweldig grappig om te zien hoe hij iedere dag (of nacht, helaas) met nieuwe woordjes aan komt. De hele dag door wijst dat kleine vingertje dwingend en volgt het – meestal gepaste – woord. Hij heeft duidelijk ook schitterende ogen, want hij spot zelfs in bergen speelgoed net dat ene ding waar hij de naam van kent. Of die ene tv-figuur waar hij zo fan van is ... . Het is heerlijk om deze ontwikkeling van dichtbij mee te maken, maar ik kan me voorstellen dat we ons er later weinig van zullen herinneren. Ik plan dus regelmatig eens de vooruitgang te documenteren, gewoon voor een glimlach op uw gezicht en voor onze eigen annalen.

-         mama en papa (al is papa duidelijk de favoriet, potverdekke)
-         tut (jawel, het eerste ‘echte’ woord dat meneer zei)
-         bupa (is dus Bumba)
-         aap (hij is zelfs in staat verschillende soorten apen te herkennen, echte, getekende, aapjes op tv, op potjes, op zijn bobux sloefjes, in zijn bord, ... )
-         paadje (is een paard), dat is zijn nieuwe obsessie
-         bal (afgewisseld met baw, maar we doen niet moeilijk)
-         meuh (tjsa, het woord koe ként hij, maar zegt hij niet, maar hij doet ze wel überschattig na)
-         vakke (dat is dus een varken)
-         poopoopoo (is een kip die pookpokpook zegt, hij laat het pluchen of kartonnen beest dan ook vrolijk springen en graantjes pikken)
-         ete (geen uitleg nodig)
-         drinke (helaas alleen als hij het al ziet staan, dus niet om aan te geven dat hij dorst heeft (en er klopt nog ergens iets niet in het woord bij hem, maar ik kan het niet fonetisch reconstrueren))
-         appe (doordat hij alleen van dit fruit de naam kent, krijgt hij de laatste week dus alleen maar appel in de crèche, ‘want hij vraagt ernaar’)
-         auto (een plezier, hoor, als je met hem in je fietstoel door een straat vol geparkeerde exemplaren rijdt) (dit concept wordt nog wel te ruim gebruikt, want ook boten en fietsen tellen als auto)
-         nijntje (hij zag dit WE voor het eerst een filmpje, toen we het nog eens afspeelden begon hij meteen keihard ‘nijntje nijntje nijntje nijntje’ te roepen en sindsdien wist hij haar zelfs op rommelmarkten te spotten (jaja, we hebben de knuffel gekocht) en praat hij er te pas en te onpas over) (hij herkent trouwens ook andere getekende konijnen als ‘nijn’)
-         boekje (dit komt en gaat met vlagen)
-         au! (heel overtuigend en op de juiste momenten?!)
-         baba! (is Bambam, een figuurtje op tv waar hij wild van wordt. Hij begint te roepen tegen de tv, stormt daar naartoe, probeert het dingetje aan te raken ... Een speciale hoor, die kleine van ons.)
-         oh oo (dit is ook de naam van een tv-figuurtje. Je moet de eerste o veel hoger uitspreken dan de tweede, een beetje het geluid dat de teletubbies ook maakten ofzo. En jawel, meneer doet het exact met de juiste intonatie.)
-         nee! (liefst heel luid geroepen)
-         kidje (= kindje)
-         koekje 

Er zijn nog veel meer woorden die hij perfect begrijpt, maar niet zelf zegt. We kunnen hem dus stilletjesaan bevelen beginnen geven, die dan worden uitgevoerd naargelang de goesting. Of naargelang de hoeveelheid interessant speelgoed die onderweg te vinden valt.  

Dit weekend lag ik echter nog eens strijk. Ik hing wat in de zetel en plots pakte mijn zoon mijn schoen en plantte die onder mijn neus. “Voete!”, riep hij. Unk?! OK, OK, het is niet juist, maar hé hallo! :D Zowel zijn vader als ik komen niet meer bij iedere keer hij dat zegt. Ik voel trouwens al aan mijn theewater dat dit één van de woorden is die hier in huis fout overgenomen gaan worden. Door de papa alvast ;-) ... .

2 opmerkingen:

  1. Hihi, leuk om te lezen!
    Al hoop ik dat ze hem in de crèche binnenkort toch ook af en toe iets anders gaan geven dan enkel de appe waar hij naar vraagt! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg, hij zegt al zo veel! Ik moet dringend ook nog eens een update van Emil op mijn blog zetten... :-)

    BeantwoordenVerwijderen